Kangaroo eiland en koala's .

31 januari 2020 - Strahan, Australië

Koala

We hebben natuurlijk allemaal  beelden gezien van de dieren die de branden niet hebben overleefd. Er is zelfs een fotograaf die mogelijk een prijs gaat winnen met een foto van een jonge kangaroo die verbrand aan een hek hing. Ook de vele beelden van koala's in nood die van bomen worden gehaald omdat ze zelf niet in staat zijn om aan de vuurzee te ontkomen.

Kangaroo eiland was een van onze voorgenomen bestemmingen in Australië maar de overtocht en 2 overnachtingen op het eiland hebben we vlak voor vertrek uit Nederland moeten annuleren. Het bleek dat reeds tweederde deel van het eiland was afgebrand en deze branden nog steeds niet onder controle waren. Annuleren was dus de enige optie en dat werd ook aan de andere kant bevestigd. We kregen nagenoeg al ons geld teruggestort. 1 van de 2 geboekte campings bleek ook niet meer bewoonbaar.

Terug op de lieve diertjes en vooral de koala's op het eiland: ik sprak een Aussie die een positieve keerzijde van de branden wilde verduidelijken. De koala's komen van origine niet voor op Kangaroo eiland maar zijn door de mens geïntroduceerd. Daar werden de beestjes blijkbaar erg blij van want hun aantallen stegen tot ongezonde hoeveelheden. Dit veroorzaakte een voedseltekort voor de beestjes op het eiland en ook ziektes. Nu dan de positieve kant van de brand: door de grote sterfte onder de koala's op het eiland is er weer toekomst voor de overblijvers. Het leven en met name de natuur kan soms hard ingrijpen. Einde van het pleidooi van deze Aussie.

Het blijft voor ons europeanen toch een vervelende zaak om die aaibare knufffels zo in nood te zien.

Dit verhaal wilde ik nog even kwijt nu we inmiddels in de regen van de afkoeling op Tasmanië genieten.