Vrijdag 7 februari. Freycinet NP > Triabunna.

7 februari 2020 - Friendly Beaches, Australië

Vandaag verlaten we het Freycinet NP om Maria (uitspraak: me rajah) Island, of zoals de Aboriginals het noemden: Toarra Marra Monah, te bezoeken. Abel Tasman kwam hier in 1642 aan en gaf het de naam van de vrouw van Anthony van Diemen.

We hebben een nacht over van Cradle Mountain die we hier gebruiken om een hele dag op een cruise boat naar en rond het eiland te cruisen. Onderdeel daarvan is een guided tour op het eiland die totaal 2 uur in beslag zal nemen. Het is de manier om bij de ongerepte oostkust van dit eiland te komen.

Bij het verlaten van Freycinet stoppen we nog even bij friendly beach voor een laatste blik op het mooie strand hier.

20200207_095332

Onderweg, nog voor Swansea, gestopt bij de frogpounder café. Jullie raden het al, voor onze dagelijkse dosis flat white. Bij aankomst in Triabunna hebben we de cruise geregeld. We worden morgenvroeg om 08:45u bij de steiger verwacht😉.

In de haven stond een druk bezochte "fish van" waar we fish and chips hebben gegeten.  Dat gerecht kom je hier in Australië overal tegen. Lekker Brits maar nu dus na 4 weken zijn we er voor gegaan. Het eten werd in een gigantische puntzak geserveerd. So far so good! Maar een kleine kink in de kabel: de campsite had geen vacancy🤔 hoe nu verder?

Op 7km afstand kwamen we bij Orford een camping tegen die voor 1 nacht een plekje had. Ons plan was om hier 2 nachten te blijven dus dat vraagt wat flexibiliteit. Maar dat zien we morgen dan wel weer. Het is nog vroeg in de middag dus we besluiten om een wandeling te maken langs het strand en de Prosser River. Achteraf is het hier veel fijner dan in het drukke Triabunna.

We zouden de 2e nacht ook nog op het eiland kunnen blijven maar de enige accommodatie daar bestaat uit een stapelbed in de voormalige cellen in Darlington, de nederzetting van deze vroegere strafkolonie. Dus alweer een plek om (1821) veroordeelden naar te verbannen. Dat was 200 jaar geleden het algemene doel van dit prachtige eiland. Gevangenen bezighouden.

Port Arthur waar we overmorgen heengaan is ook nog zo'n plek🤔.

Op Maria zullen we enkele van de bezienswaardigheden bezoeken: de Fossil Cliffs en de Painted Cliffs. Maar dat staat dus morgen op het programma.

Vandaag sluiten we af met een rustig verblijf op onze camping waar we ons inlezen op onze resterende bestemmingen op Tasmanië. Het einde is ook boor dit deel van onze vakantie in zicht.

Onze indruk sofar: een prachtig afwisselend eiland waar ik geen criminelen naar toe zou sturen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl