Zaterdag 8 februari. Maria Island.

8 februari 2020 - Triabunna, Australië

Kwart voor 9 ready at the dock.

Al gauw komt onze gastvrouw Ellen ons vertellen dat de weersverwachtingen niet gunstig zijn voor de tour naar Ile Des Phoques en dat betekent dat we Maria Island gaan Circumnavigeren. Of we daar problemen mee hebben? NOU nee! Eenmaal aan boord vertelt schipper Mike dat er niets zo veranderlijk is als .... ,het lijkt Nederland wel 😉. Met andere woorden we gaan toch naar de seal colony. Het betekent 29 minuten over een mogelijk roerige oceaan maar iedereen (12 gasten) stemt in dus we gaan ervoor. Eenmaal onderweg komen we een school dolfijnen tegen die wel erg dichtbij ons schip durft te komen. Geweldig hoe deze dieren spelen met de golven.

Na 30 minuten arriveren we bij het eiland waar de seals zich koning te rijk voelen.

20200208_111409

Ze delen het eiland met meeuwen, albatrossen en een stel whitebreasted eagles. De seals klimmen soms heel hoog tegen de rots op en bij gevaar kunnen ze soms uit angst naar beneden storten. Daarom benaderd de schipper  het eiland voorzichtig waarbij hij de zeehonden goed bestudeert alvorens dichterbij te komen.

20200208_110428

Zo kregen we een goed beeld van deze dieren. Het eiland zelf is ook een bezienswaardigheid. Er zijn diepe grotten ontstaan van soms 80m in de berg waar ons schip, dat hier speciaal voor is uitgerust, in kan varen. Prachtig om de verschillende kleuren in de rotsen te kunnen zien nu het laagwater blijkt te zijn.

20200208_110233

Onze schipper  blijkt ook zeer onder de indruk van de prestaties van Abel Tasman, hetgeen hij laat horen tijdens zijn relaas over de ontdekking in 1642. Als schipper spreekt het tot de verbeelding om met beperkte middelen te doen wat Abel destijds deed gesponsord door Anthony van Diemen. Dat hij na de ontdekking van o.a. Tasmanië nog de moed had om verder te koersen en ook Nw. Zealand wist te ontdekken vond hij helemaal te gek. Hij stelde dat Abel een adrenaline junk was die in onze tijd vast gesponsord zou worden door redbull😉.

Na de seals zetten we uiteindelijk koers naar Maria Island.

20200208_121625

Fossil cliffs

20200208_130744

Onze lunch plek.

20200208_164207

painted cliffs.

We eindigen het bezoek in Darlington. Waar we een rondleiding krijgen van Ellen. Bijzonder om te zien dat veel gebouwen, gebouwd door en met zelfgebakken stenen van, de veroordeelden, de tand des tijds hebben doorstaan. Het is tevens een plek  waar het wildlife wordt uitgezet om een goed leven te hebben zo hebben we veel wombats, wallabies en pademelons (een kleine soort kangaroo) gezien.

Opvallend: vandaag geen dooie dieren langs de weg maar gelukkig wel heel veel wild alive.